5 Manieren waarop jouw bedrijf Virtual Reality kan gebruiken

5 manieren hoe bedrijven Virtual Reality gebruiken

Op zoek naar innovatieve oplossingen en ondersteuning voor jouw bedrijf, zoals VR? Check deze 5 manieren hoe bedrijven Virtual Reality gebruiken.

5 manieren hoe bedrijven Virtual Reality gebruiken

Als je regelmatig op beurzen komt dan heb je er vast eens kennis mee gemaakt, de virtual reality-bril. Je zet de gadget op en voor jet het weet begeef jij je in een virtuele wereld, vol met informatie. Waar deze bril vroeger vooral met oog op gamen werd ontwikkeld, daar is hij vandaag de dag ook uitstekend geschikt om zakelijk in te zetten. En dan hebben wij het niet alleen op bijvoorbeeld de vakantiebeurs.

Talloze bedrijven gebruiken virtual reality tegenwoordig voor zakelijke doeleinden. Van makelaars die een rondleiding geven door een nog te bouwen woning tot retailers die hun personeel trainen, VR biedt een innovatieve en vaak efficiënte manier om doelen te behalen. Het inschakelen van een Virtual Reality (VR) Bedrijf ter ondersteuning van werkzaamheden komt anno nu dus veelvuldig voor.

Is virtual reality echter interessant voor jouw bedrijf of werkgever? Grote kans van wel, gezien de bijna onbeperkte mogelijkheden en steeds lager wordende drempel met betrekking tot de elektronica en techniek zelf. Bekijk bijvoorbeeld hieronder de vijf manieren hoe VR wordt ingezet binnen het zakelijk segment.

Zo gebruiken bedrijven virtual reality

1. Creëer jouw visie: Simuleer een virtuele omgeving en experimenteer

Van het virtueel bouwen van een 3D-blauwdruk voor een appartementencomplex tot een rondleiding die wordt gegeven aan potentiële kopers, bijvoorbeeld architecten en de reeds aangehaalde makelaar maken graag gebruik van de mogelijkheden die VR biedt. Het fraai van deze virtuele technologie is dat je naar hartenlust kunt bouwen en creëren, maar ook ten alle tijden kunt aanpassen. Heeft een huizenkoper bijvoorbeeld een idee over de vloer of muurkleur, dan kan dit met virtual reality direct visueel worden gemaakt.

2. Oefenstof: Train je personeel met behulp van VR

Het grote voordeel van virtuele trainingen is dat je in feite elke situatie en omgeving kunt bouwen die gewenst is. Een mooi voorbeeld is een brandoefening met personeel. In de virtuele wereld leer je hoe om te gaan met brand op de werkvloer, zonder dat iedereen op kantoor uit zijn concentratie wordt gehaald.

Je kunt echter ook je werknemers prepareren voor pitches of belangrijke presentaties. Op een virtueel podium met publiek kan men bijvoorbeeld werken aan de eerstvolgende presentatie.

5 manieren hoe bedrijven Virtual Reality gebruiken

3. Social distancing: Vergader en werk samen in een VR-omgeving

Bij uitstek geschikt voor de huidige tijd, zijn virtuele presentaties en vergaderingen perfect om tijd en geld te besparen – en social distancing te bewaken. Niet alleen kun je dit perfect met personeel doen, ook kun je klanten meenemen in een virtueel onderhoud. Dit biedt je de mogelijkheid niet alleen in woord te communiceren, maar zeker ook in beeld, en dus met een belevenis. Zet op een creatieve manier een presentatie in elkaar – met een VR-bedrijf – en maak jouw zakelijke verhaal onvergetelijk.

Overigens kun je ook aan augmented reality (AR) denken als we het over de virtuele wereld hebben. In dit geval combineer je de echte wereld met de virtuele wereld. Enkele nieuwe auto’s beschikken al over augmented reality, waarbij bijvoorbeeld richtingspijlen in voorruit op de weg te zien zijn.

4. Ongelimiteerd onderzoek: Ontdek virtueel en los op in de werkelijkheid

In diverse werkvelden maakt men bij onderzoek steeds meer gebruik van virtual reality. Het is in de virtuele wereld relatief makkelijk om invloed uit te oefenen op allerlei omgevingsfactoren, waarmee het perfect geschikt is voor allerlei onderzoeksvragen. Dit is niet in de laatste plaats omdat sommige onderzoeken gecompliceerd of zelfs gevaarlijk zijn om in de echte wereld uit te voeren. Meer info is dan noodzakelijk en kan middels VR worden vergaard.

Wereldwijd groeit het aantal onderzoekcentra dat virtual reality implementeert. Van de medische wereld die kwaadaardige cellen in het lichaam onderzoekt, tot NASA dat de motorische vaardigheden van een opstijgend virtueel ruimteschip berekent.

5. Merkbelevenis: Nodig mensen uit in jouw wereld

Zoals gezegd, op vrijwel elke beurs kom je wel een stand tegen met virtual reality. Het is voor bedrijven niet alleen een effectieve manier voor het bieden van informatie, maar brengt ook een zeker attractie-gehalte met zich mee. Het gebruik van VR is in deze context wellicht het meest voor de hand liggend voor bedrijven actief in technologie, techniek, gaming, innovatie en robotica, maar vergis je niet. Deze inzet van VR is ook  perfect voor het werven van militairen of het verkopen van vakanties.

In welk gebied is jouw bedrijf actief en welke manieren van virtual reality gebruiken zie jij wel zitten?

5 manieren hoe bedrijven Virtual Reality gebruiken