Mobiel telefoongebruik tijdens het rijden blijft een urgente kwestie binnen de verkeersveiligheid, en in 2025 worden de maatregelen in Nederland verder aangescherpt om afleiding te minimaliseren. Het vasthouden van een telefoon, zelfs voor enkele seconden, kan de aandacht van de bestuurder ernstig afleiden, wat gevaarlijke situaties op de weg veroorzaakt. Studies en praktijkvoorbeelden laten zien dat afleiding achter het stuur een van de grootste risicofactoren is voor verkeersongevallen. Door hogere boetes in te voeren, wil de overheid bestuurders ontmoedigen om hun mobiele telefoon tijdens het rijden te gebruiken en zo de veiligheid op de weg te verbeteren.
Met ingang van 2025 bedraagt de boete voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden €430, een verhoging ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze stijging is ingevoerd om de effectiviteit van de boete als afschrikmiddel te behouden, vooral omdat afleiding in het verkeer blijft toenemen. De verhoogde boete geldt voor alle bestuurders van motorvoertuigen, waaronder automobilisten en bestuurders van scooters en bromfietsen. Fietsers die hun telefoon gebruiken terwijl ze aan het rijden zijn, krijgen een boete van €160. De overheid heeft bepaald dat deze verhogingen noodzakelijk zijn om het probleem van afleiding in het verkeer krachtig aan te pakken.
In 2025 volgt deze verhoging uit een jaarlijkse indexering die inspeelt op de inflatiecorrectie van 3,2%, waardoor de waarde van de boetes in verhouding blijft staan tot het doel dat zij moeten bereiken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat benadrukt dat deze verhoogde boetebedragen bedoeld zijn om een preventieve werking te hebben. De overheid hoopt dat bestuurders hierdoor meer geneigd zijn om hun gedrag aan te passen en hun mobiele telefoon buiten gebruik te houden tijdens het rijden.
Telefoongebruik tijdens het rijden vergroot het risico op verkeersongevallen aanzienlijk. In de praktijk blijkt dat veel bestuurders hun telefoon niet alleen gebruiken om te bellen, maar ook om berichten te lezen of zelfs apps te gebruiken. Deze gedragingen kunnen leiden tot een ernstige vermindering van de reactietijd, wat een gevaar is voor zowel de bestuurder zelf als voor andere weggebruikers. Onderzoek heeft aangetoond dat bestuurders die naar hun telefoon kijken terwijl ze rijden, gemiddeld drie tot vijf seconden afgeleid zijn. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur betekent dit dat de auto al snel meer dan 100 meter aflegt zonder dat de bestuurder de weg in de gaten houdt.
In 2025 blijft het ministerie campagne voeren om bewustzijn te creëren rondom de risico’s van afleiding achter het stuur. Telefoongebruik is niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder, maar ook voor voetgangers, fietsers en andere automobilisten. De verhoogde boetes zijn een directe reactie op deze gevaren, en worden door de overheid gezien als een manier om mensen nogmaals te wijzen op hun verantwoordelijkheden in het verkeer.
Handsfree bellen blijft toegestaan in Nederland, mits de telefoon niet in de hand wordt gehouden. Dit betekent dat bestuurders gebruik mogen maken van Bluetooth-headsets, ingebouwde carkits of telefoonhouders om handsfree te bellen. Toch is handsfree bellen niet zonder risico; ook hierbij kan de bestuurder afgeleid raken doordat het gesprek mentale aandacht vraagt. Hoewel de wetgeving handsfree bellen toestaat, adviseren verkeersveiligheidsexperts in 2025 nog steeds om zelfs handsfree bellen zoveel mogelijk te vermijden. Elk gesprek leidt immers tot cognitieve afleiding, wat de reactiesnelheid negatief beïnvloedt.
In 2025 worden handsfree gesprekken nog steeds gedoogd, maar er wordt tegelijkertijd aan bestuurders gevraagd om hun prioriteit bij de veiligheid te leggen. Campagnes wijzen op de risico’s van elk telefoongebruik in het verkeer, handsfree of niet, en moedigen bestuurders aan om zich volledig op de weg te concentreren. Er is een groeiend bewustzijn dat afleiding niet alleen fysiek hoeft te zijn, maar dat ook mentale afleiding van invloed is op verkeersveiligheid.
In 2025 wordt herhaaldelijke overtreding van het verbod op telefoongebruik tijdens het rijden zwaarder aangepakt. Bestuurders die meerdere keren betrapt worden op deze overtreding kunnen naast de geldboete van €430 ook andere maatregelen opgelegd krijgen. Zo kan het rijbewijs tijdelijk worden ingenomen bij structureel gevaarlijk gedrag. Dit geldt met name als de bestuurder herhaaldelijk risicovol rijgedrag vertoont, zoals het blijven gebruiken van een telefoon achter het stuur ondanks waarschuwingen of eerdere boetes. Daarnaast kan de politie in ernstige gevallen een medisch onderzoek aanvragen om vast te stellen of de bestuurder nog geschikt is om een voertuig te besturen. Dit medische onderzoek moet beoordelen of de bestuurder fysiek en mentaal in staat is om veilig aan het verkeer deel te nemen.
De overheid stelt dat herhaaldelijke overtreders een groter gevaar vormen voor de verkeersveiligheid en dat strengere maatregelen daarom gerechtvaardigd zijn. Deze aanpak benadrukt dat mobiel gebruik tijdens het rijden als een ernstige overtreding wordt beschouwd, en dat bestuurders verantwoordelijk gehouden worden voor het naleven van de verkeersregels.
De jaarlijkse verhoging van de verkeersboetes is in 2025 opnieuw doorgevoerd om de afschrikkende werking ervan te waarborgen. Met een inflatiecorrectie van 3,2% wordt ervoor gezorgd dat de boetebedragen in lijn blijven met de economische waarde en hun beoogde preventieve effect. De overheid wil met deze verhoging een duidelijk signaal afgeven dat verkeersveiligheid prioriteit heeft en dat gevaarlijk rijgedrag zoals telefoongebruik tijdens het rijden niet getolereerd wordt.
De boeteverhoging voor 2025 past binnen een breder beleid om veiligheid in het verkeer te versterken. Door de jaarlijkse aanpassingen blijven de boetes een effectief middel om bestuurders af te schrikken van gedrag dat de verkeersveiligheid kan schaden. Bovendien toont deze trend van verhoogde boetes aan dat de overheid vasthoudend blijft in haar streven naar veiliger wegen.
Met deze maatregelen en de bijbehorende boeteverhogingen wil de overheid bijdragen aan het creëren van een cultuur waarin bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen. Het doel is dat bestuurders zich bewuster worden van de risico’s van telefoongebruik achter het stuur en hun gedrag aanpassen om de veiligheid voor iedereen op de weg te verbeteren.