Tijd voor een nieuw abonnement? Lees deze tips

nieuw abonnement

Staat je mobiele abonnement op het punt om te verlopen en ben je op zoek naar de meest effectieve strategie om dit aan te pakken? Het kan in dit scenario handig zijn om na te denken over een mogelijke overstap naar een andere mobiele aanbieder. Maar voordat je dat doet, is het belangrijk om enkele aspecten in acht te nemen.

1. Wat heb je nodig?

De meeste gebruikers van een mobiele telefoon gaat het vandaag de dag met name om de toegang tot internet. Het is wel degelijk van belang dat je ook even inschat hoeveel telefoonminuten en sms’jes je per maand gebruikt om extra kosten te voorkomen bij overschrijden van je bundel. Wat data betreft opteren veel (met name jonge) abonnees al gauw voor onbeperkte data. Maar ongeacht welke mobiele provider je ook kiest, voor een dergelijk ruim abonnement betaal je uiteraard de hoofdprijs. Zoek uit wat je gemiddelde verbruik is en baseer je abo daarop. Let ook op dat de provider de optie kent om tijdelijk extra data in te kopen indien dat jou even uitkomt.

2. Wat kan je met je bestanden?

Het zal je verbazen hoeveel bestanden er inmiddels op je mobiel staan. Sommige daarvan zal je willen behouden als je wisselt van abonnement. Dat is geen probleem als je bij dezelfde provider blijft of een vergelijkbaar toestel koopt. In andere gevallen wil dat nog wel eens problemen opleveren. Dat kan je voorkomen door je bestanden eerst in de Cloud op te slaan. Op internet kan je voor iedere smartphone vinden hoe je dat moet doen. Vaak is niet alles te downloaden op je nieuwe toestel zoals whatsapp berichten. De meest essentiële bestanden kan je via de Cloud behouden.

3. Nummerbehoud

Het behoud van je nummer is inmiddels veel eenvoudiger geworden. De meeste providers bieden je inmiddels ook een overstapservice aan. Je kan dan enige tijd voor de feitelijke afloop van je abonnement al een nieuwe provider kiezen. Deze zorgt voor het opzeggen van je bestaande abonnement en het behoud van je nummer op het moment dat je overgaat. Let wel op in hoeverre dit gratis is. Sommige mobiele providers vragen een vergoeding.

4. Keuze voor een eigen toestel of abonnement inclusief

Veel mensen schrikken terug voor de aanschafprijs van met name de duurdere merken smartphones. De oplossing lijkt dan vaak een abonnement inclusief een ‘gratis’ toestel. Uiteraard zit de prijs van het toestel dan begrepen in het abonnement. Het beperkt je mogelijkheden en is over het algemeen duurder. Het maken van de rekensom is altijd de moeite waard. Een budget smartphone is ook gewoon een optie.

5. Vergelijk de mobiele providers

Er zijn vandaag de dag meerdere betrouwbare vergelijkingssites voor mobiele abonnementen. Daarin kan je op basis van jouw wensen het meest passende abonnement vinden. En ook bij mobiele providers geldt wat bij vrijwel ieder abonnement lijkt te horen:  aanbiedingen zijn in het algemeen bedoeld om nieuwe klanten te werven en komen minder toe aan vaste klanten. Daar kan jij uiteraard bij een eventuele overstap gebruik van maken.